Local Guides World

Farshad Amini

13 reviews on 1 places
هر چند ناتمام اما دیدن داره
در کلمه آذرگشنسب، به سه واژه برمی‌خورید که هر سه آنها اوستایی است. اول واژه آذر که معنای آتش را، در بردارد. دوم گشن می‌باشد که این واژه نیز، مفهوم خیلی زیاد را می‌دهد. اما آسپ که مراد از آن در زبان پارسی، اسب است. البته در تلفیق می‌توانید از آتش بسیار زیادی که قابلیت جهش کننده‌ای همچون برق نیز دارد، آن را معنا نمایید. همچنین به فرشته مأموری که دارای رتبه و منزلت خاصی در آتش است و به‌طور مداوم در آتش جایگاه دارد نیز، اطلاق می‌شود. گاهی هم در برخی تفاسیر، به آتش اسب نر اشاره می‌شود
این آتشکده‌ در جهان یکی از عظیم‌ترین به شمار می‌آید. همزمان با تأسیس این آتشکده، اعتبار، رونق و توسعه واقعی منطقه تخت سلیمان، در دوره حکومت ساسانیان تثبیت شد. آتشکده آذرگشنسب یا آذرگشسب ساخته شد، تا ساختمان آن به‌عنوان برترین عبادتگاه ساسانیان به کار آید. زیرا همراه با حکومت ساسانی، شاهد اعتبار و رواج آیین زرتشت در ایران زمین نیز بودیم. آنگاه پرستش آتش نیز، با ساخت آتشکده، توسعه افزون‌تری یافت. همچنین آتش که در آیین زرتشت می‌سوزد تا آلودگی‌ها را از بین ببرد و همواره نمادی بر پاکی است، آنجا افروخته شد. آتشی که به مدتی طولانی، به‌صورت جاویدان روشن بود. آتشی که می‌توانست، به عنوان نماد و مظهری از قدرت و توانایی آیین زرتشت محسوب شود. درواقع باید دانست که این آتشکده مکانی به جهت سکونت شاهان ساسانی، در زمان اجرای مراسم، تاجگذاری و نیایش بود.
آ تشکده آذرگشنسب، در نمودی چهار طاق جلوه ظهور می‌یابد. همچنین بدانید که جایگاه آتش، در قلب این چهار طاق قرار دارد. اما راهروها و دهلیزهایی در پیرامون محراب آتش، مشاهده می‌نمایید که جهت انجام مراسم عبادت می‌باشد

برگرفته از سایت Resin Iran
Lashkar Bridge
2023 Apr 29
پل بند لشکر یک بنا از مجموعه سیستم آبی تاریخی شوشتر است. دروازه لشگر، یکی از دروازه‌های ششگانه تاریخی شوشتر در کنار این پل بند بوده و هنوز آثاری ازحصار شوشتر را در کنار این پل بند می‌توان دید. پیشینه ساخت این پل همانند دیگر بناهای آبی تاریخی شوشتر، به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد و آبی که از زیر آن عبور می‌کند، نهر رقط ام دارد. این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۵۹ به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این پل-بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.
فرضیه بنا شدن پل در کنار معبد آناهیتا: بر بلندای صخره‌ای مشرف به نواحی اطراف، در محیطی آرام و سرسبز و با رودخانه‌ای که در کنار آن جاریست یک بنای مذهبی به نام بقعه امامزاده عبدالله واقع است. پل بند لشکر به عنوان یکی از کهن‌ترین دروازه‌های شهر شوشتر در ضلع شرقی این بنای مذهبی واقع شده و دروازه شهر تاریخی لشکر بوده است. همه موارد یادشده، هنگام ساخت معبد الهه آناهیتا (الهه آب و باروری در ایران باستان) در دوران باستان مدنظر قرار می‌گرفته‌اند. از جمله موارد دیگری که این فرضیه را مورد تأیید قرار می‌دهد کشف مجمر (آتشدان) کوچکی در درون بقعه از جنس سنگ مرمر است. مردم شوشتر بر این اعتقاد بودند که اگر زن نازا بر روی این سنگ بنشیند و بر روی آن حرکت کند بارور خواهد شد. بدون شک ریشهٔ این باورها به گذشته و به آداب و رسوم باستانی مرتبط با آناهیتا باز می گردد.
برگرفته از وب سایت ویکی پدیا
Machi Castle
2022 Oct 18
دیدنی و در حال باسازی در بهار 1401
Naryn Castle
2023 Dec 06
نخستین تاریخ نویسان استان یزد ساخت نارین قلعه را به زمان حضرت سلیمان اختصاص داده اند! و معتقد بودند که ایشان برای پنهان داشتن گنجینه عظیم شان از این بنا استفاده می کردند. البته واضح است که این گفته ها بیشتر جنبه داستان و روایت داشته و از واقعیت به دور است! اما آنچه بر طبق اسناد باستان شناسی به دست آمده، نشان می دهد که ساخت قلعه به حدود 5000 سال پیش بر می گردد و به عنوان کهن ترین ارگ حکومتی جهان شناخته می شود.
کشف سفالینه هایی که منقش به تصاویر نیمه انسان و نیمه حیوان هستند مربوط به تمدن عیلامی هاست که سه هزار سال پیش از میلاد می زیسته اند که این آثار بر شهرت و اهمیت این بنا افزوده اند. بخش هایی که به عنوان بناهای خشتی به کهن دژ افزوده شدند مربوط به دوران ساسانی بوده که با یافتن کتیبه های پهلوی مربوط به آن دوران بر اعتبار تاریخی بنا صحه می گذارند.
نارین قلعه در دوران ظهور اسلام در ایران نیز به دلیل استحکام و غیر قابل نفوذ بودنش بسیار محبوب و مورد توجه بوده که به عنوان محل سکونت نیز از آن استفاده می شده است. نارین قلعه در هفت طبقه و مساحتی بالغ بر سه هکتار با برج و بارو و دربندهای متعدد ساخته شده است. دیواره پایینی قلعه قطری حدود بیست متر دارد که موجب استحکام بی نظیر این بنا گردیده، همچنین دارای اتاق های متعدد و اتاقک های کوچک تو در تو که همگی به هم راه دارند. خشت هایی که در ساخت قلعه استفاده شده از ابعاد متفاوتی برخوردار هستند که برخی از آن ها مربوط به دوران مادها می باشد.
برگرفته از وب سایت مستر بلیط